۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی:

  هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب برگزار می شود

مدیر‌کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی گفت: هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب در تهران برگزار می شود.
کد خبر: ۸۳۱۵۶

 هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مانا، امین ترفع که در کنفرانس خبری با حضور نماینده های رسانه های مختلف سخن می گفت با بیان اینکه پس از برگزاری ششمین جلسه شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب در سال 2015 میلادی، هفتمین اجلاس به زودی در تهران برگزار خواهد شد، اظهار داشت: اجلاس هفتم در روزهای 13 و 14 اسفند ماه جاری در محل هتل پارسیان اوین و با حضور نمایندگان 14 عضو این شورا برگزار می شود.
وی سطح این اجلاس را در حد معاونان وزیر اعلام کرد و درباره اهداف آن تصریح کرد: استانداردسازی تعرفه های ترانزیتی و الکترونیکی سازی تبادل اطلاعات بین گمرکات به همراه ایجاد فرصت پیش اظهاری برای صاحبان کالا از جمله اهداف تشکیل هفتمین اجلاس شورای هماهنگی کریدورهای ترانزیتی شمال-جنوب است.
به گفته ترفع، زمان برگزاری این اجلاس به گونه ای تعیین شده است که با افتتاح خط آهن قزوین-رشت در 15 اسفند ماه جاری همزمان باشد.
وی دلیل این امر راه اهمیت این پروژه در توسعه ظرفیت کریدور شمال- جنوب عنوان کرد.
ترفع در این کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از مشکلات حوزه ترانزیت عدم هماهنگی بین دستگاه ها همچنین عدم هماهنگی این دستگاه ها با بخش خصوصی است در این باره چه اقدامی انجام شده است، گفت: در وزارت راه و شهرسازی از طریق معاونت حمل و نقل ایجاد هماهنگی هر چه بیشتر بین دستگاه ها را در دستور کار داریم در عین حال هدف غایی شورای هماهنگی کریدورهای شمال-جنوب روان سازی فرآیندهای مربوط به بخش خصوصی است.
وی افزود: شاید تا کنون بخش خصوصی و دولتی صدای یکدیگر را به موقع نشنیده باشند اما وزارت راه و شهرسازی در تلاش است این مشکل را تا حد امکان مرتفع سازد.
ترفع درباره مکانیزم تسهیل روابط بخش خصوصی و دولتی در وزارت راه تصریح کرد: در جلسه ای ویژه، نمایندگان تمام تشکل های حمل و نقلی را گرد هم آوردیم و در رابطه با عدم هماهنگی دستگاه های حمل و نقلی و جلوگیری از صدور بخش نامه های بدون هماهنگی به تبادل نظر پرداختیم.
مدیر‌کل تجاری سازی و امور تشکل‌های وزارت راه و شهرسازی نتیجه تشریک مساعی با تشکل های بخش خصوصی را مذاکره بر سر مسائل حوزه حمل و نقل به صورت موضوعی اعلام کرد و بیان داشت: مقرر شده است که اجلاس مشترک تشکل های حمل و نقلی و وزارت راه و شهرسازی از آغاز سال آینده  به صورت ماهانه برگزار شود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری که بر چگونگی تاثیر برگزاری هفتمین اجلاس هماهنگی کریدور شمال-جنوب بر فرآیندهای مربوط به این کریدور تاکید داشت، گفت: تلاش داریم که مکانیزمی برای پیگیری فرآیندها ایجاد کنیم همچنین دبیرخانه شورا که در تهران مستقر است را برای تعیین دستورکار و مطالبه گری در رابطه با تصمیمات و دستیابی به اهداف شورای هماهنگی سامان خواهیم داد.
پرسش دیگری که در کنفرانس خبری ترفع پرسیده شد مربوط به تاثیر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب از زمان تشکیل آن در 19 سال قبل تا کنون بر صرفه جویی در حمل و نقل منطقه بود که وی در این باره بیان داشت: قطعا در بخش ریلی و جاده ای با کنترل تعرفه ها صرفه جویی های بوجود آمده است اما مذاکراتی در جریان است تا با استانداردسازی تعرفه‌ها، هرچه بیشتر این تعرفه ها را برای بخش خصوصی مقرون به صرفه کنیم.
این مقام مسئول در رابطه با این سوال که کریدورهای رقیب در منطقه در چه شرایطی قرار دارند، اظهار داشت: کشورهای دیگر حق دارند که از پتانسیل ها ترانزیتی خود بهره ببرند با این حال موقعیت منحصر بفرد حمل و نقلی ایران قابل دور زدن و نادیده گرفتن نیست چرا که استفاده از مسیر ایران در هر حال هزینه زمان و هزینه حمل کمتری را در بردارد.
ترفع در پاسخ به پرسش خبرنگار مانا مبنی بر اینکه پس از گذشته دو دهه آیا آماری از تاثیر مثبت کریدور ترانزیتی شمال-جنوب بر حمل و نقل منطقه دارید یا خیر، خاطر نشان کرد: بین کشورهای عضو کریدور تجارت قابل توجهی وجود دارد اما تجارت بین روسیه و هند از طریق کریدور شمال-جنوب روند ثابتی داشته است که به تازگی افزایشی شده است.
وی میزان ترانزیت کالا از طریق بنادر جنوبی ایران به سمت کشورهای مقصد کریدور شمال-جنوب را 11 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: انتظار داریم این رقم طی سال جاری میلادی مقداری افزایش یابد.
شایان ذکر است شورای هماهنگی کریدور ترانزیتی شمال-جنوب در سال 2000 و از سوی کشورهای ایران، هند و روسیه ایجاد شده است که هم اکنون در مجموع 14 کشور از جمله کشورهای آذربایجان، ارمنستان، اکراین، بلاروس، بلغارستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان و سوریه در آن عضویت دارند.  

ارسال نظرات
آخرین اخبار